Haribo

Haribo har brugt InfoSuite i mere end 15 år, og BI-værktøjet fungerer i dag som et samlepunkt for viden på tværs af markeder og forretningsområder.

Ved hjælp af InfoSuite får slikproducenten blandt andet detaljerede oplysninger om kundernes køb af eksempelvis Matador Mix og Guldbamser. Det understøtter hele salgsprocessen og baner vejen for det optimale salg.

Case - Haribo

Forretningsindsigt samlet ét sted

Vi bruger efterhånden InfoSuite på næsten alle forretningsområder; herunder salg, indkøb, produktion, planlægning, controlling og økonomi”. IT Manager hos Haribo, Anders Bloch, forklarer hvordan InfoSuite i dag er blevet et centralt værktøj hos den danske slikproducent.

Haribo indhenter og analyserer data fra fem forskellige markeder via InfoSuite, hvilket er en stor fordel ifølge Anders Bloch:

”Efter at vi har fået samlet alle analyser i ét miljø, er det hele blevet meget nemmere, og det giver nogle rigtige gode muligheder for, at man for eksempel kan analysere på tværs af hele forretningen. Det giver os et meget værdifuldt overblik”.

Store tidsbesparelser og valide analyser

Anders Bloch fremhæver to helt store fordele for Haribo i deres brug af InfoSuite:

”InfoSuite sparer os for rigtig meget tid. Tidligere brugte vi eksempelvis rigtig meget tid på at samle regneark med rapporter til ledelsen. Nu er de samme rapporter tilgængelige i InfoSuite, og de er altid opdaterede. Vi slipper blandt andet for en masse bøvl med SQL og med query udtræk.

”Det er ikke kun tid, vi sparer; efterhånden kan brugerne også selv trække analyser på tværs i systemet, og vi er sikre på, at brugerne altid får fat i de rigtige data. I forhold til hvordan vi før har arbejdet, så er InfoSuite et stærkt forbedret rapporterings- og kontrolværktøj, der samtidig sparer os for utrolig meget tid.”

Salgs-, indkøbs- og produktionsanalyser

Hos Haribos salgsafdelinger bruger man blandt andet InfoSuite til at se eventuelle afvigelser i salget og vurdere, om der er behov for at følge ekstraordinært op på specifikke kunder. Samtidig kan kunderne blive opdateret med detaljerede oplysninger om udviklingen i deres køb af Haribo-produkter.

Vi bruger InfoSuite rigtig meget i forbindelse med vores salg, og det giver os mulighed for at analysere vores salgsdata fra en række forskellige vinkler”, forklarer Anders Bloch.

Ligeledes bruges InfoSuite også til at foretage dybdegående analyser af indkøbs- og produktionsdata:

”Alt hvad der er af indkøbsordrer mv. er samlet i InfoSuite. Her summerer vi op på kreditoren, hvilket giver os et rigtig godt overblik over ordresituationen. Vi bruger ligeledes InfoSuite til at analysere vores produktionsordrer, samt til at følge op på en række områder såsom maskintider, belastning, forbrugte råvarer og tid og meget mere.

Produktionsoptimering uge for uge

HARIBO har ligeledes taget InfoSuite Budget i brug, herunder specielt til produktionsoptimering. “Da vi begyndte at undersøge, hvordan vi kunne udvikle et system til produktionsplanlægning, viste InfoSuite Budget sig at have de funktioner, der var behov for,” fortæller Anders Bloch.

Udfordringen var at udvikle et interface, som er let at indtaste data i, og som uge for uge kan skabe overblik over hvad og hvornår, der skulle produceres på hvilke produktions linjer og til hvilke kampagner og markeder.

”InfoSuites budgetløsning blev tilpasset produktionens ugentlige planlægning. Vi har netop implementeret løsningen og har 100 brugere over hele Norden, men fordelene er allerede tydelige. Det er vigtigt, at de rette medarbejdere ser de rette data, og her giver InfoSuite en sikkerhed. Før sad vi og trak data ud til enkelte rapporter, hvor de nu er tilgængelige for de ønskede medarbejdere i hele organisationen. Det betyder, at vi kan udnytte kapaciteten i produktionen langt bedre.”

Der er simpelthen blevet færre operatører til flere processer, og de skal koncentrere sig om kvalitetssikringen. Derfor er det ekstremt vigtigt, at InfoSuite er brugervenlig, da det sparer dyrebar tid, at de nødvendige data er nemt tilgængelige.”

Case - Haribo

Langvarigt samarbejde med InfoSuite

InfoSuites konsulenter har haft et tæt samarbejde med Haribo igennem mange år, hvilket ifølge Anders Bloch har fungeret rigtig godt:

”Jeg har været super tilfreds med samarbejdet med InfoSuite, der har været et højt serviceniveau. Jeg føler, at de er gode til at sætte sig ind i vores forretning. Det har også betydet, at jeg har kunnet overdrage flere af mine opgaver med at udvide løsningen til InfoSuites konsulenter, da de har haft den nødvendige forståelse for at kunne løse opgaven. ”

Om Haribo

Haribo er en af Danmarks største konfektureleverandører. Haribo har hovedsæde i Faxe samt datterselskaber i Norge, Sverige og Finland. Datterselskaberne fungerer primært som salgsselskaber og forsynes med produkter fra fabrikken i Faxe.

Haribo beskæftiger flere tusinde medarbejdere og står bag kendte slikmærker såsom Matador Mix, Maoam, Click Mix og mange flere.

Flere cases

Vil du vide mere?

Vil du høre mere om Haribos brug af InfoSuite, eller vil du vide mere om hvordan InfoSuite kan gavne lige netop din forretning, så kontakt Anne Mette. Har du lyst til at opleve en smagsprøve på hvad InfoSuite kan, så prøv en demo af InfoSuite.

Anne Mette Christensen

Anne Mette Christensen
2526 5126
amc@infosuite.dk