Smedstuen Gaard

Hvis du nogensinde har købt elgepaté hos din lokale butik, er der stor chance for, at den kommer fra Smedstuen Gård. Her sikrer InfoSuite BI et hurtigt og fleksibelt overblik i en hektisk hverdag.

BI-løsningen er blevet livsnerven i salgsarbejdet. InfoSuite BI hjælper dem med at planlægge og administrere deres salg og giver dem det nødvendige overblik.

Case - Smedstuen Gaard

Bedre kontrol med salget

Vi sælger vores produkter direkte til butikker i Oslo og Akershus. Dog hovedsageligt til Norgesgruppen men også til Coop og ICA. Derudover sælger vi til produktionsvirksomheder og nogle få grossister”, siger Lars Sandholtbråten, controller og it-ansvarlig hos Smedstuen Gård, som i 2007 købte InfoSuite BI til at få bedre kontrol med deres salg.

Efterspørgslen på vores produkter er så stor, at det er svært for os at følge med. Det er afgørende, at vi kan levere det rigtige antal til den rigtige butik ifølge tidsplanen. Vi har også en del sæsonvarer. InfoSuite BI hjælper os med at planlægge og administrere vores salg. Efter fem års brug kan jeg ikke forestille mig, hvordan vi skulle kunne klare os uden.”

BI til Dynamics AX

Smedstuen Gaard har stor gavn af en plug-and-play BI-løsning til Microsoft Dynamics AX - læs mere om løsningen her
Case - Smedstuen Gaard

Indblik i rentabiliteten med data fra Dynamics AX

I 2008 investerede Smedstuen Gård i ERP-løsningen, Microsoft Dynamics AX, hvilket muliggjorde, at InfoSuite BI kan arbejde med flere data og tilbyde Smedstuen Gård flere relevante analyser. De har cirka 650 råvarer og ligeså mange aktive kunder.

“InfoSuite kan hurtigt og fleksibelt vise os alt, hvad vi har behov for at vide fra vores Dynamics AX-data. Vi kan ’drille’ helt ned til det laveste niveau. Ovenikøbet er det nemt for standardbrugeren at lære at bruge løsningen,” understreger Lars Sandholtbråten.

”InfoSuite har fungeret upåklageligt, og vi er blevet meget afhængige af at kunne analysere på mange forskellige dimensioner fra vores salgshistorik og er nu i stand til at handle ud fra analyserne. Det er små marginaler, der gør forskellen på kødmarkedet, og vi skal konstant evaluere på rentabiliteten på specialvarer og kunder,” tilføjer han.

Utallige analysemuligheder

En af de allerbedste funktioner i InfoSuite er, at man kan opsætte analyser på tværs af data og forskellige perioder. For eksempel kan vi gruppere vores produkter forskelligt fra år til år, og derved gøre det muligt at lave den rette sammenligning, selvom nogle af produktnumrene er ændret.”

Næste skridt for Smedstuen Gård er at udvide rapporteringen og analyserne forud for indkøb og produktion. ”I praksis kan du dykke ned i dataene, lige hvor du ønsker og trække relevante tal ud. Det er kun din fantasi, der sætter grænsen,” siger Lars Sandholtbråten.

Altid opdaterede informationer

Hos Smedstuen Gård bliver fakturaposter overført om natten efter arbejdstid, hvilket betyder, at det dagen efter er muligt at få et fuldt overblik over, hvad der er solgt og hvor.

”Vi kan se nærmere på kundegrupper eller den enkelte kunde, analysere på overskuddet eller tjekke prisen på hver fakturalinje. Det gør os i stand til at sikre, at alle kunder får den rigtige pris,” forklarer Lars Sandholtbråten.

Nem budgetopfølgning og udarbejdelse af prognoser

Smedstuen Gård bruger også InfoSuite BI til at følge op på budgetter og til at lave prognoser. ”For eksempel visualiserer rapporter, hvor meget en bestemt butik har købt for i forhold til tidligere perioder, eller hvor meget vores tilbudsvarer har solgt i forhold til sidste måned. Vi har også ændret måden, vi arbejder på en smule. En kreditnota skal nu registreres på den rigtige dag, ellers får vi det vist i rapporterne.”

Kødprodukter, pølser og koldt kød er ofte sæsonvarer. Produkter som påskelam, beef jerky, julemad og vildtkød kræver god planlægning. ”Påsken er et eksempel på en højtid, der ligger forskelligt fra år til år, hvilket betyder, at vi skal være i stand til at sammenligne forskellige datoer over flere år. Dette klarer InfoSuite nemt. Vi bruger også analyserne til at udarbejde produktionsprognoser inden jul eller andre sæsonperioder.”

BI til din branche

Opnå samme overblik som Smedstuen Gaard med en skræddersyet brancheløsning

Om Smedstuen Gaard

Smedstuen er en norsk kødproducent. Virksomheden startede ud som et pølsemageri på familiegården Smedstuen uden for Eidsvoll i 1972, men i dag raffinerer og producerer de en bred vifte af kødprodukter. I 2007 købte de InfoSuite BI til at få bedre kontrol med deres salg.

Flere cases

Kontakt os

Vil du høre mere om Smedstuen Gaards brug af InfoSuite, eller vil du vide mere om InfoSuites løsning til Microsoft Dynamics AX, så kontakt Hans for mere information.

Erik Nørskov

Erik Nørskov
Chefkonsulent
+45 2526 5105
en@infosuite.dk