Project Description

BI i krisetider: Sådan holder din virksomhed skindet på næsen

Af Erik Nørskov
/LinkedIn
26. marts 2020

Med den nærværende corona-epidemi står vi alle i en ekstraordinær situation. Selvom krisen stadig er relativt ny, og vi endnu ikke kender dens endelige omfang, har den allerede haft store konsekvenser for virksomheder i hele verden. Omsætningen er faldet drastisk, medarbejdere er sendt hjem og budgetter er vendt på hovedet.

Omvæltningen sætter enorme krav til den økonomiske og finansielle styring af virksomheden. Og for mange handler det udelukkende om at komme ud af krisen med skindet på næsen. Derfor guider vi her til fem databaserede indsatser, du bør skrue op for, for at lede din virksomhed sikkert gennem krisetider præget af enorm usikkerhed.

1. Hold dig opdateret med friske tal

I usædvanlige og usikre situationer er hurtig registrering af kritiske data afgørende. Nye politiske tiltag, udsving i aktiemarkedet og forandrede forbrugermønstre ændrer markant og konstant på den omverden, du agerer i.

Det kan umiddelbart synes umuligt at få et overblik over krisens konsekvenser for din virksomhed. Men der findes ét sted, hvor konsekvenser rodfæster sig øjeblikkeligt ­­– og det er i virksomhedens forretningsdata.

Derfor gør du klogt i at opjustere frekvensen for data-opdateringer I jeres Business Intelligence-løsning. Det er nemlig en helt afgørende faktor for at træffe rettidige beslutninger og tilpasse forretningen til omverdenen på et faktuelt grundlag.

2. Simulér fremtidsscenarier

Alle er kommet ind i corona-krisen på bagkant. Det kan derfor lyde en smule bagklogt nu at råde dig til at være på forkant. Men det er ikke desto mindre det, jeg gør. Det kan nemlig blive en stor fordel for dig og virksomhedsledelsen, hvis I på forhånd kender til konsekvenser og muligheder ved de forskellige udfald af krisen.

Få derfor gang i What-If-funktionerne i jeres BI-værktøj. Her kan du lave analyser, der viser konsekvenserne ved en salgsnedgang, et leverandørstop, afskedigelser i produktionskernen mm. På den måde er What-If-analyserne en hurtig og effektiv måde at visualisere, hvordan fremtiden kan komme til at se ud for din virksomhed. Og når du kender lidt til fremtiden, kan du komme på forkant med forandringer i omverdenen.

3. Få overblikket over risici

De færreste danske virksomheder kunne have forudset denne usædvanlige situation, da de kortlagde risici for nærværende regnskabsår. Ja, nogle talte godt nok om et mere tilbageholdende marked i 2020. Men en direkte nedlukning af samfundet og afklapsning af økonomien har simpelthen været umulig at forudsige.

Derfor kan KPI’erne i de fleste virksomheder ryge direkte i skraldespanden for nu. For det, som normalt indikerer virksomhedens performance, viser dig i dag ikke andet end resultater fra en svunden tid. Derfor skal du sætte nye mål for, hvordan virksomheden kan og skal præstere, for at komme godt igennem den nye virkelighed.

Hvis din virksomhed råder over InfoSuite eller et andet Business Intelligence-værktøj, så kan det være en stor hjælp at indsætte forretningens mest kritiske KPI’er i ét dashboard. Det vil nemlig give dig overblikket over udviklingen af de mest kritiske risici for driften af forretningen, så I kan gribe ind i tide.

4. Brug likviditetsanalyser aktivt

I en situation som denne, hvor både produktion og forbrug i mange sektorer er gået i stå, så kan det være svært at sikre en solid og stabil indtjening. Netop derfor er adgangen til likvide midler i øjeblikket afgørende for din virksomheds fremtid.

Hvis der ikke er penge i kassen til at betale regningerne, så går der ikke lang tid, før du må tage drastiske beslutninger for at sikre overlevelsen af din virksomhed. Derfor gør du klogt at analysere på de forventede indbetalinger fra kunder og betalinger til leverandører, da det kan give en indsigt i likviditetsgraden for de kommende uger og måneder. Og det kan blive vigtigt. For hvis du finder uoverensstemmelser i dine likviditetsanalyser, kan du nå at finde og frigøre den nødvendige likviditet, inden det er for sent.

Et godt værktøj til dine likviditetsanalyser er CashConversionCycle. Her kan du for eksempel se, hvilke muligheder du har for at skaffe likviditet fra driften.

5. Opdatér dine budgetter

I øjeblikket falder omsætningen i de fleste virksomheder, og mange har allerede tilpasset deres omkostninger efter en ny virkelighed. Og det med god grund. For når omsætningen falder så markant og øjeblikkeligt, som det er sket under corona-krisen, ja så kan det ikke gå for hurtigt med at opdatere virksomhedens budgetter, så de stemmer overens med den aktuelle virkelighed.

Det er en god idé fortsat at opdatere budgetterne, i takt med at epidemiens udvikling og de medfølgende politiske handlinger forandrer vores samfund. Det er ikke kun noget, din revisor og/eller bank vil takke dig for. Det er også noget, som for alvor hjælper din virksomhed godt igennem den kommende tid, som byder på mange ubekendte faktorer.

Vil du have inspiration
til en bedre og
mere effektiv
budgetteringsproces?

Hent budgetguide nu

Tak fordi du læste med

Overordnet råder jeg dig altså til at bringe den forretningsdata, I allerede har, i spil. På den måde får du indblik i de muligheder og konsekvenser, som krisen efterlader for jeres forretning.

Hvis du vil have flere råd til, hvordan Business Intelligence kan hjælpe din virksomhed gennem krisen, er du velkommen til at at give mig et kald – også selvom du ikke i forvejen er InfoSuite-kunde.

Pas godt på jer selv derude!

 

 

 

 

 

Erik Nørskov
Senior Management Konsulent
Tlf: 2526 5105
M: en@infosuite.dk