Project Description

Business Intelligence – en svær beslutning?

Hvorfor skal det være så hamrende svært at tage den endelige beslutning om at få implementeret en business intelligence-løsning? Du har hørt alle de gode argumenter, dine konkurrenter flyver derudaf, men I kan stadigvæk ikke få overbevist jer selv om, at det er den helt rigtige beslutning lige nu.

Vi har givet 5 bud på, hvorfor I ikke kommer videre i processen, samt nogle tips til hvordan I muligvis kan ende med at træffe den rigtige beslutning.

1. Business Intelligence handler om mennesker, ikke om teknologi

Vi oplever, at en af de største udfordringer ved beslutningen om at integrere business intelligence i virksomheden er, at beslutningstagerne fokuserer på selve teknologien frem for de mennesker, der skal få gavn af det. Vi udvikler ikke InfoSuite for teknologiens skyld, og vores produkt “lever” ikke pga. af teknologien – det lever pga. mennesker.

Når vi elsker business intelligence og bliver helt nørdet omkring det, så handler det i bund og grund ikke om små tekniske begreber eller SQL-koder. Nej, så handler det om den værdi, det kan skabe for mennesker. Det handler om, hvor meget tid medarbejdere kan spare i deres hverdag, og hvordan beslutningsprocesser generelt kan optimeres. En implementering er ikke en succes for os, når løsningen er installeret – en implementering er en succes, når medarbejderne anvender, udvikler og diskuterer gennem brugen af vores analyser. Og sådan vil vi også gerne have, at du tænker på business intelligence.

2. Strategi og timing – er I enige?

Det er vigtigt for jer at have en klar målsætning med jeres nye BI-løsning, og at tænke løsningen ind i jeres overordnede forretningsstrategi.

Vi oplever nogen gange, at virksomheder gerne vil have en BI-løsning, fordi det lyder smart – og det er det selvfølgelig også. Når det så er sagt, så bliver det først rigtig smart, når I er helt sikre på, hvad I egentligt vil bruge løsningen til, og I oven i købet er enige om det.

Strategien skal derudover være behjælpelig med at besvare en anden problemstilling, nemlig timing. Vi oplever rigtig tit, at timingen ikke er helt rigtig. Men helt ærligt? Hvis jeres business case holder, og I kan træffe bedre beslutninger og spare tid, hvordan kan timingen så være forkert? En sommerferie eller en ny medarbejder er ikke altafgørende for, om det er det rigtige tidspunkt at implementere på – det er jeres business case. Så hvis den holder, er timingen også rigtig.

Vi råder jer derfor til at stille spørgsmål som; hvad kan vi bruge en BI-løsning til? Hvilke problemstillinger kan den være behjælpelig med at løse? Hvilke medarbejdere skal bruge løsningen? Og hvornår er investeringen en succes? Og bare rolig, hvis I mangler flere spørgsmål, så ringer I jo bare 😉

 

 

3. Beslutninger truffet ud fra fakta og analyser
– ikke kun på mavefornemmelser

Det lyder måske sjovt, men det kan faktisk godt være kompliceret at vinke farvel til “mavefornemmelses-beslutningerne”. Måske skræmmer det jer, at I nu vil få det helt rigtige overblik over, om jeres ældste produkt rent faktisk performer optimalt mere? Men bare rolig…

Vi tvinger jer ikke til at tage forretningsbeslutninger udelukkende på baggrund af business intelligence, og det er faktisk heller ikke sådan, vi ønsker at markedsføre løsningen. Vi vil blot informere jer om, at I nu kan træffe gode, velovervejede og velargumenterede beslutninger både på baggrund af analyser og statistikker fra jeres BI-løsning OG jeres sunde mavefornemmelser. For de to beslutningsgrundlag arbejder nu engang bedst sammen.

 

4. Vil I for meget fra starten?

Uha, vi kender det alle sammen. Vi manglede egentlig bare et par strømper, men ender med både at have to skjorter, en sommerhat og fire andre forskellige produkter i kurven på websitet. Og når vi endelig er klar til at afslutte handlen, blev det hele alligevel lidt for meget af det gode. Sådan kan det også godt udvikle sig, når man beslutter sig for at ”shoppe” BI.

En BI-løsning kan nemlig også rigtig meget forskelligt. Derfor er det jeres opgave at være konkrete omkring, hvilke af jeres behov der er vigtigst lige nu. Når først løsningen er implementeret, og I er i gang, kan I altid udvikle jeres analyser.

Derfor råder vi jer til at beslutte og konkretisere de mest essentielle behov for jer, og muligvis overveje hvordan løsningen gerne må se ud på sigt, men som udgangspunkt holde jer til de første beslutninger. På den måde sikrer I jer, at I ikke bliver grebet af stemningen og lader pris, tid og ressourcer overvælde projektet, for kun at blive smidt tilbage til startlinjen uden nogen som helst form for BI-løsning.

5. Har I haft kontakt til den rigtige leverandør?

Hvad er vigtigst for jer, når I skal vælge jeres endelige BI-leverandør -og samarbejdspartner? Er det vigtigste, at produktet kommer fra et af verdens største brands, eller er den daglige dialog og sparring med danske konsulenter et afgørende punkt for jeres organisation.

Uanset hvad, så oplever vi i InfoSuite, at den tætte sparring og forståelse er altafgørende for en god implementeringsproces. Derudover fortæller vores erfaring os, at et godt sammensat og alsidigt team bestående af konsulenter fra vores hus, og medarbejdere og mellemledere fra jeres hus medvirker til, at alle får en suveræn oplevelse ud af samarbejdet.

Selvom vi selvfølgelig opfodrer til at træffe forretningsbeslutninger ud fra data, betyder det ikke, at mavefornemmelsen skal gemmes væk. Når I skal vælge leverandør og samarbejdspartner, opfordrer vi lige akkurat til, at I også lader mavefornemmelsen have indflydelse. Vi ved selv, hvor altafgørende kemi og relationer er, når vi indgår nye samarbejder, og derfor råder vi også jer til at huske på det!

For som sagt så handler business intelligence i bund og grund ikke om teknologi, men om mennesker.

Vil du vide mere om vores Business Intelligence løsninger?
Så tøv ikke med at kontakte os!

Anne Mette Christensen,
Salgsdirektør

2526 5126
amc@infosuite.dk

Du kan også læse mere om vores business intelligence løsninger lige her