Project Description

Danske virksomheder sakker bagud på dataanalyse

Digital forretningsudvikling er, med god grund, et stigende fokusområde for mange danske virksomheder.

Undersøgelser viser dog at danske virksomheder halter bagefter når det gælder opsamling og analyse af data, hvilket er et centralt element i arbejdet med at udnytte de digitale muligheder.

Digital Forretningsudvikling

Stort potentiale i digital forretningsudvikling

Danske virksomheder har meget at vinde ved at skrue op for digitaliseringen. Senest har en rapport fra Boston Consulting Group estimeret at Danmark kan skabe 150.000 jobs og forøge BNP med 200 mia. frem mod 2020, hvis vi for alvor omfavner Internet of Things, robotter, digitale handelsmuligheder og lignende.

Digitalisering kan gøre sig gældende i alle grene af forretningen – fra produktion og lagerstyring til arbejdsgange, afsætningskanaler, samarbejdspartnere og så videre. På tværs af hele værdikæden er der således digitale udviklingsmuligheder for de fleste danske virksomheder.

Manglende fokus på dataanalyse

En redegørelse fra regeringen viste tidligere på året, at danske virksomheder ganske vist er med i front når det gælder digitalisering, men der er samtidig også en række udfordringer at være opmærksomme på.

Blandt andet sagtner de danske virksomheder bagud, når det gælder anvendelsen af nyere digitale vækstområder såsom indhentning- og analyse af egne genererede data, kundedata og eksterne data.

De virksomheder der modsat har formået at oparbejde en optimeret analyseplatform, bliver fortsat bedre til at forstå det enkelte produkt og den enkelte kundes behov mere individuelt, hvilket i sidste ende betyder at der kan tilbydes mere tilpassede produkter og løsninger.

En central kilde til denne gevinst er således at have de rette systemer til opsamling og analyse af de data der genereres. Først når dette er på plads kan det fulde potentiale af digital forretningsudvikling opnås.

Digitalisering og dataanalyse på dagsordenen

Du har sikkert hørt det mange gange – men ikke desto mindre er det sandt – den digitale udvikling går enormt hurtigt, og den rette udnyttelse af mulighederne bliver fortsat vigtigere hvis du vil undgå at sakke agterud.

Digital forretningsudvikling bør derfor være et centralt element i din virksomheds strategi-arbejde, ligesom datahåndtering og dataanalyse bør have høj prioritet.

Hvis du vil mere om hvordan vi kan hjælpe jer med at få det optimale ud af jeres data, så kontakt os allerede nu til en uforpligtende dialog om mulighederne.

Digital Forretningsudvikling

Dataopsamling- og analyse hos Odense ZOO

Hos Odense ZOO bruger man i dag intelligent de data der skabes i den zoologiske haves forskellige systemer. Det gør det muligt tage hurtigere og mere fakta-baserede beslutninger.

I videoen her kan du se Odense ZOOs direktør fortælle om hvordan de bruger de opsamlede data fra eksempelvis indgangsmøller og kassesystemer til at opnå større forretningsindsigt.

Flere artikler