Project Description

Er jeres it-platform gearet til fremtidens detail?

Multi Channel, Cross Channel, Omni Channel, Click & Collect, Digical, Beacons, Big Data – der er ingen tvivl om at it spiller en stor rolle i mange af de trends der diskuteres i detailhandlen i dag. Mange detailhandlere står lige nu over for nogle store ændringer i forretningen, men spørgsmålet er hvorvidt den grundlæggende it-platform overhovedet er gearet til fremtidens detailhandel.

Detail-virksomheders it-platform

“Den største værdi for Kop & Kande i InfoSuite er, at vi er gået fra, hvad vi tror, til hvad vi ved.”

Peter Rønn, Adm. direktør, Kop & Kande
Se filmen

Salgskanaler stiller store krav til it

Om de fysiske butikker skal suppleres med en webshop eller omvendt er en overvejelse mange detailhandlere går med i disse år, ligesom der også er mange der spekulerer i en større sammensmeltning af disse salgskanaler.

Erfaringen viser at det kræver en stor omstilling på tværs af hele organisationen at implementere en multi channel og cross channel strategi.

Denne krævende omstilling kan forekomme endnu større og endnu mere uoverskuelig hvis ikke din virksomheds grundlæggende it platform er på plads.

En succesfuld multi- og cross channel strategi kræver effektiv datahåndtering, gennemsigtighed på tværs af organisationens data, en fælles analyseplatform og ikke mindst værktøjer til analyse af hvad der virker – og hvad der ikke gør.

Håndtering af mange datakilder

Alt lige fra indkøb af produkter, lagerstyring, markedsføring, salg i den enkelte kanal og opsamling af information om hver enkelt kunde stiller store krav til hvordan I håndterer og bearbejder data. Data fra disse mange forskellige kilder lagres sikkert i flere forskellige systemer, samtidig med at det ofte ikke er muligt at bruge dem i deres nuværende form.

Hvis I skal kunne håndtere og optimere en multikanals salgsstrategi er det således vitalt med et it-system der kan konsolidere, kombinere og berige data fra alle former for datakilder. Det vil muliggøre dybdegående dataudforskning der lader jer sammenstille data fra forskellige kilder. Eksempelvis vil I bedre kunne optimere jeres markedsføringsindsats hvis I har et indblik i effekten af marketingkampagner på tværs af jeres salgskanaler.

Fælles analyseplatform

Alt for ofte ender hver afdeling med at deres egne specifikke regneark hvorudfra de analyserer deres eget område men man opnår ikke den overordnede forståelse på tværs af organisationen.

Personligt sidder du måske allerede med flere forskellige regneark – og i flere forskellige versioner. Og det samme gør flere af dine kolleger på tværs af hele organisationen sikkert også. Når sådanne regneark så skal sammenholdes eller – værre endnu – sammensættes, bruges der mange ressourcer på at få dette klippe-klistre arbejde til at gå op, og man er ofte usikker på hvor retvisende tallene er.

De detailvirksomheder der har succes med multikanals strategier har som oftest bevæget sig væk fra sådanne tilgange til forretningsanalyser og opererer i stedet ud fra en fælles analyseplatform.

En sådan platform, kombineret med medarbejderne som har en god digital og analytisk forståelse, vil gøre det nemmere at agere på baggrund af de store mængder data der gemmer ufattelige mængder af værdifuld viden.

Kend dine kunder

Hvis du opsamler og strukturer dine data korrekt kan du ideelt set opbygge en profil for hver kunde som derved møder kampagner der er relevante for dem, uanset hvilken kanal de opererer i. Dette lyder super godt og er det alle drømmer om at kunne lige nu.

Men denne form for udnyttelse af data gavner ikke hvis din virksomhed ikke har fuldt fokus på kunden og hvordan I løbende kan identificere, rådgive og servicere kunden. Dette kan kun ske med en målrettet strategi og udnyttelse af de data der genereres på de relevante platforme som eksempelvis Facebook, Instagram, Trustpilot, Google Analytics, Kundeklubsystemer m. fl.

Kunderne ved hvad de vil have – de vil have adgang til jeres website fra butikken, de vil måske bytte varer i fysiske butikker som de har købt online og de vil have samme pris i butikken som online. Disse ting giver god mening for kunden, og de vil derfor sigte efter de butikker der lever op til disse forventninger.

Der er flere måder hvorpå sådanne stigende forventninger fra kunderne kan håndteres, og ved at gøre intelligent brug af jeres data vil I kunne afdække hvordan I leverer den bedste kundeoplevelse samtidig med at I styrker jeres forretning.

Business Intelligence til butiksopfølgning

Vil du vide mere?

Lyst til at vide om hvordan du får det bedst mulige indblik i din virksomheds data – Så læs mere om vores løsning til detailvirksomheder.

Du kan også downloade en demo af InfoSuite og få et indblik i nogle af de mange muligheder med InfoSuite BI.

Flere artikler