Project Description

Stoler du på dine data?

Selvom data og analytics prioriteres højt i flere og flere virksomheder, så viser undersøgelser dog, at mange ledere ikke stoler på deres data og derfor fortsat tager beslutninger på baggrund af mavefornemmelser.

Data eller mavefornemmelser

Undersøgelse – manglende tillid til data

På trods af at mange virksomheder investerer i systemer og løsninger der muliggør effektiv dataanalyse er der stadig en manglende tillid til dataene.

En international undersøgelse foretaget af Forester Consulting, blandt mere end 2000 beslutningstagere i en række forskellige virksomheder, viser eksempelvis at blot en tredjedel af de adspurgte stoler på de data der genereres i deres forretning.

Undersøgelsen indikerer samtidig at den manglende tillid til dataene ofte har rod hos topledelsen, hvorfra det spreder sig ud i organisationen. Næsten halvdelen af de interviewede svarede at den øverste ledelse ikke fuldt ud støtter op om den fastlagte data- og analyse-strategi.

Mavefornemmelser frem for data

Mavefornemmelser vejer således stadig tungere end dataanalyse hos flere virksomheder.

Dette var også et af hovedbudskaberne fra Kurt Schlegel og Debra Logan, to VP’er og analytikere hos analysehuset Gartner, i deres keynote-tale ved den netop afholdte analytics-konference i London – ‘Gartner Data & Analytics Summit’.

”Hvis jeg spørger virksomheder om de bruger data for at understøtte beslutninger, siger de ja. Men sker det virkelig?”, spørger Debra Logan retorisk. For flere virksomheder er svaret stadig nej, mener hun.

Ændring af kultur og arbejdsgange

Logan og Schlegel fremhævede at en øget tillid til data og analytics blandt andet kræver en nytænkning af lederskabet og nye måder at gøre tingene på.

”Hvis din virksomhed ikke allerede har en hovedansvarlig for datahåndtering og dataudnyttelse så er det på tide at skaffe en”, udtaler Logan. Kulturen og arbejdsgangene bør ændres, således at medarbejderne selv er med til at skabe og frembringe de data der har brug for.

En kombination af tydelig ledelsesopbakning og brugerinddragelse er meget vigtigt, hvis du ønsker en data-dreven beslutningskultur.

Den organisatoriske forankring af en data-dreven beslutningskultur beror blandt andet på, at medarbejderne tager de nødvendige værktøjer til sig og inddrager brugen af disse i deres hverdag.

Tager du hånd om denne udfordring, øger du også chancen for at få succes med din investering i eksempelvis Business Intelligence.

Kop & Kande – Vi er gået fra mavefornemmelser til fakta

“Den største værdi for Kop & Kande i InfoSuite er, at vi er gået fra, hvad vi tror, til hvad vi ved.”

Kop & Kande har inkorporeret deres InfoSuite BI-løsning i hele organisationen, og de høster i dag store fordele, hvilket også ses på bundlinjen. Kop & Kande optimerer blandt andet deres kampagne- og marketingplanlægning med InfoSuite BI.

I videoen kan du høre Kop & Kandes administrerende direktør, Peter Rønn, forklare, hvordan InfoSuite fungerer som et værdifuldt værktøj i forbindelse med bl.a. kampagneplanlægning og leverandørforhandlinger.

Flere artikler

Download guiden – 7 tips til succesfuld organisatorisk forankring

Få engagerede brugere og øg chancerne for at de stoler på deres data – På baggrund af vores erfaring med implementering af BI-projekter, har vi samlet en guide med 7 tips til hvordan du sikrer at brugerne i din virksomhed tager den nye BI-investering til sig.

Få inspiration til analyse- og forretningsoptimering med InfoSuites nyhedsbrev


Ved at sende denne formular accepterer du at InfoSuite A/S indhenter og opbevarer de oplysninger du har opgivet, hvilket kan inkludere navn, stillingsbetegnelse, e-mail, telefonnummer og firma. Derudover opbevarer vi en log over hvilke sider du har besøgt på InfoSuite A/S’ hjemmeside.

Vi videregiver ikke personlige oplysninger til virksomheder, organisationer og enkeltpersoner uden for InfoSuite A/S.

Vi anvender de afgivne oplysninger til at følge op på din henvendelse med henblik på at besvare eventuelle opfølgende spørgsmål, samt for at informere yderligere om InfoSuites løsningstilbud, hvis relevant.

InfoSuite vil kun behandle og opbevare dine persondata i det tidsrum, det er nødvendigt af hensyn til den fortløbende dialog og til journalisering af kommunikationshistorikken.

Ønsker du at tilbagekalde dit samtykke og få dine data slettet kan du sende en mail til info@infosuite.dk.